czwartek, 28 czerwca 2007

Slax linux na pendrive (usb, flash)

Linux na DataTraveler'ze jak każdy może się domyśleć to bardzo przydatna rzecz. Zaprezentuję jak zrobić takie cacko, gdyż nie każdy to potrafi. Sam długo poszukiwałem instrukcji, lecz w polskiej wersji językowej nic nie znalazłem (angielski się przydaje:P).
Instrukcję oprę o liveCD by Tomas Matejicek - Slax.

1. Do operacji potrzebujemy, pamięć flash usb, polecam 1GB (koszt < 30zł). Ponadto HP-USB Format tool (niekoniecznie, ale polecam), oczywiście slax.iso ze strony slax'a, narzędzie do (roz)pakowania slaxa na pamięć przenośną (polecam 7-zip) oraz syslinux (zestaw lekkich programów rozruchowych, służących do uruchamiania jądra Linux. Autorem syslinux jest H. Peter Anvin), przyda się także fixs.bat.

2. Do dzieła.

3. Formatujemy naszą pamięć usb narzędziem HP-USB Format tool na Fat lub Fat32. Następnie ropakowujemy nasz slax.iso na nasz flash drive. Uruchamiamy fixs.bat z naszego pendrive'a. Czas na syslinux; wchodzimy do katalogu i uruchamiamy \syslinux\win32 -> syslinux.exe F: (F: oznaczenie pendrive'a, u Ciebie może być inna litera, lepiej sie nie pomylić:))

4. Reboot (oczywiscie musimy mieć w BIOS'ie możliwość ustawienia startu z usb).

5. Mamy Slaxa na pendrive'ie:)

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

A może wystarczy tylko program MySLAX Creator i dowolny obraz slax. ?
To o wiele prostsza i szybsza metoda.

Anonimowy pisze...

Bardzo długo szukałem opisu po polsku jak zainstalować dystrybucję Linixa na USB, ale nigdzie nie znalazłem. Dzięki za info :)

Anonimowy pisze...

Ja mam z tymkłopot - nie działa mi jakoś syslinux.exe chyba. Nic nie widać, żeby pracował.

Anonimowy pisze...

Ja szczerze dzieuję - wiem może nie jest to za bardzo w czasie publikacji wpisu... Ale na prawdę namęczyłem siez linuksem już na usb nie wiem ile dopiero teraz coś mi się udało i działa ;) Swoją drogą tez z tym miałem kłopotu troszkę ale to juz wina nowego (dla mnie) biosu była :) DZięki jeszcze raz i pozdrawiam.